Čarobna lektira o čarobnoj šumi
Ne tako davno napisala sam da ne moramo proputovati svijet da bismo ga vidjeli, već je dovoljno uzeti knjigu u ruke i proputovat ćemo ga cijeloga.
I tako me moje učiteljsko putovanje ove školske godine odvelo do jednog krasnog četvrtog razreda. Motivirani, širokih vidika, željni dodatnih poticaja… – takvi iz nas izvlače ono najbolje.
Promatrajući ih i upoznavajući, vidim priliku za ono što mi je posebno drago, što posebno volim, a to je poticanje na čitanje i rad na kreativnim pristupima lektiri.
Piše: Maja Pignar-Mijović, dipl. uč.
(4. a razred OŠ „Braća Seljan“ Karlovac)
Već sam u svom osvrtu Vesela lektira na Alfa portalu https://alfaportal.hr/index.php/4059-naslovnica/1431-vesela-lektira i e-Biltenu Hrvatskog čitateljskog društva https://hcdbilten.wordpress.com/2020/07/01/vesela-lektira/ dala presjek različitih lektirnih aktivnosti jednog 2. razreda te uvid u to koliko su takve aktivnosti zainteresirale učenike i potaknule ih na čitanje i rad.
Kroz dugogodišnju praksu uvjerila sam se da takve aktivnosti dovode do rezultata. https://hcdbilten.wordpress.com/2017/08/29/vrijeme-za-pricu-primjer-dobre-prakse/
U svom novom 4. razredu također mi je cilj osmisliti i provesti učenicima zanimljive lektirne aktivnosti koje će ih potaknuti da knjigu pročitaju te ravnopravno sudjeluju u svim planiranim aktivnostima koje možda do sada nisu iskušali.
Odmah sam odlučila da ćemo provesti lektirni tematski tjedan Šume Striborove naše neponovljive Ivane Brlić-Mažuranić.
Dobro sam ih pripremila za sve novo što ih je čekalo, s čim su se susreli prvi put, a upute (koliko je bilo potrebno) ponovila svakome kako bi se zadatak odradio na najbolji način. Surađivali smo aktivno, a sve se odrađivalo prema planu i u dogovoreno vrijeme.
Naše aktivnosti tijekom tematskog tjedna bile su:
1. Lektira u vrećici
Učenici su je odrađivali prvi put. Sadržaj u njoj bio je vrlo maštovit, a posebno su oduševljavali kreativci koji su pomoću plastelina, kartona i sl. izrađivali predmete i likove iz bajke. Bila je odlično izložena, a učenici gotovo da i nisu imali tremu tijekom izlaganja.
2. Pisanje pisma liku iz bajke
Kako smo na satu hrvatskog jezika naučili pisati pismo, idealno je bilo ta znanja primijeniti te odabrati lik i napisati mu pismo. Pisalo se Striboru, snahi guji, Maliku Tintiliniću pa i sirotoj baki. Napisane su i kritike snahi, ali i prijedlozi za poboljšanje njezina stava i ponašanja.
3. Stvaralačko pisanje – Ja u Striborovoj šumi
Cipelice lutalice odvele su učenike u Striborovu šumu te su pisali kako su se u njoj našli, što su radili, koga su susreli te kako su se vratili kući. Bilo je zanimljivo čitati njihove priče, a često upotrebljavana riječ bila je teleportacija.
4. Izrada prijelomne vijesti (Breaking News)
Jedan od najzanimljivijih zadataka, u kojem su se također okušali prvi put, bio je staviti se u ulogu novinara te napraviti pomoću jednostavnog web-alata prijelomnu vijest, tzv. Breaking News, vezanu uz pročitanu bajku. Kako bi uspješno izvršili zadatak, tjednima sam ih pripremala i uvodila u način rada.
5. Događaj i posljedica / Potraga za nepoznatim riječima
Različite događaje iz bajke sparivali smo na ploči s proizašlim posljedicama, a značenje arhaičnih riječi koje učenicima nisu bile razumljive i jasne zajednički smo objasnili koristeći se rječnicima.
6. Opušteno
Za sam kraj ostavili smo gledanje istoimenog crtanog film, a rješavanjem križaljke objedinili smo tematski tjedan.
7. Plakat za predstavu
Sat likovne kulture bio je nadahnut lektirom pa smo izrađivali plakat za istoimenu kazališnu predstavu.
Veliku količinu materijala stavili smo na razredni pano i tada se dobila potpuna slika koliko smo bili vrijedni i što je proizašlo iz toga tjedna.
I roditeljima sam omogućila da preko naših razrednih web-stranica zavire i vide što smo napravili.
https://sites.google.com/view/maja-razrednastranica2021/po%C4%8Detna-stranica/kreativna-lektira
Sažetak učinjenog svima je vidljiv u kratkom videu. https://spark.adobe.com/video/OnN5xsGel6zWO
Naše putovanje čarobnom, začaranom šumom iznjedrilo je, osim samostalnog rada i bogaćenja rječnika, upoznavanje i učenje nekih jednostavnih web-alata, zajedničko upoznavanje rječnika te snalaženje u njima, empatiju i poistovjećivanje s junacima bajke (posebno bakom), a kroz razgovor smo se dotaknuli i važnosti razumijevanja tuđih briga i problema, zabavili se rješavajući križaljku i gledajući crtić jer za njega nikada nismo dovoljno veliki.
Iz pozitivnih dojmova i komentara mogu samo zaključiti da svi iščekuju novu kreativnu lektiru.
Koju? Neću odmah otkriti jer nešto treba ostati i tajna, barem nakratko.
I na kraju…
Kako putovati kroz vrijeme? – Čitaj.
(nepoznat autor)