Lutkarstvo se u svjetlu školskoga sustava najčešće percipira i provodi kao (izvan)nastavna aktivnost u nižim i višim razredima osnovne škole, no uredništvo Hrvatskoga jezika za vas je pripremilo edukaciju kojom će se pokazati kako se lutkarstvo kao izvannastavna aktivnost može implementirati i u srednjoj školi. Osim toga, edukacijom će se dobiti uvid u nekoliko lutkarskih tehnika za kojima možete posegnuti u radu sa svojim učenicima, a osobit će naglasak biti i na lutkarstvu kao svojevrsnomu vidu dramske terapije, kao i drugim dobrobitima te kazališne djelatnosti.


MODUL: Hrvatski jezik

PODRUČJE ILI DOMENA: Izvnnastavne aktivnosti: Kultura i mediji

KLJUČNE RIJEČI: lutka, oblikovanje lutke, lutkarske tehnike, lutkarstvo u srednjoj školi, metaforičnost lutke, dramska terapija, lutka u području kulture i medija, lutkarska tehnika, lutka na satu lektire


PROGRAM WEBINARA

Nakon ove edukacije moći ćete / znat ćete / osvijestit ćete:

• mogućnost primjene lutkarskih tehnika u srednjoj školi – u izvannastavnim aktivnostima, ali i u nastavi Hrvatskoga jezika.

Također, moći ćete i:

• povezati lutkarski i filmski izričaj – putovanje od lutke do lutkarsko-filmske animacije.

Ova je online edukacija za Vas jer Vi ste učitelj/nastavnik u razrednoj ili predmetnoj nastavi Hrvatskoga jezika koji istražuje nove i/ili stare mogućnosti kreativnih izraza primjenjivih u izvannastavnim aktivnostima u radu s učenicima osnovnoškolskoga i srednjoškolskoga uzrasta.

Preduvjet je da / da ste:

• otvoreni za nove mogućnosti i spoznaje
• volite otkrivati i istraživati u prostoru kreativnih izraza u radu s učenicima
spremni pustiti dijete u sebi da se ponovno igra.

Zadatci koje bi bilo poželjno napraviti prije edukacije:

• odvojiti svoje slobodno vrijeme
• promisliti o lutkarskome izričaju koji ste upoznali ili primjenjivali u svojemu radu s učenicima.

Poželjno je prije edukacije:

Literatura:

• Coffou, V. (2008.): Lutka u školi. Zagreb, Školska knjiga
• Bastašić, Z. (2014.): Scenska lutka u psihoterapiji. Etnološka istraživanja 18/19
Teodora Vigato, Paljetkova lutkarska dramaturgija. CROATICA ET SLAVICA IADERTINA XIV/I (2018)
• Đerđ, Z. (2001.): Zbornik drama i predložaka za igre autorskog alternativnog kazališta, CKI Maksimir
Đerđ, Z. (2005.): Amaterska kazališna družina/Školsko kazalište - Bilježnica 1, CKI Maksimir

Edukacije:

Seminar Proces stvaranja kazališne igre-predstave u organizaciji CKI-ja Maksimir – Alternativne kazališne scene
• Seminar za voditelje (početnike) amaterskih lutkarskih družina ABECEDA LUTKARSTVA u organizaciji Lutkarskog kazališta „Za bregom“
Projekt KLFAM (Klub lutkarsko-filmske animacije Maksimir) za daljnje stručno usavršavanje i usmjeravanje prosvjetnih djelatnika – voditelja amaterskih lutkarskih/kazališnih družina započet stosatnim seminarom Abeceda lutkarstva, Lutkarskog kazališta „Za bregom“
• Program S lutkom (se) smijem Zaklade „Hrvatska za djecu“, inkluzivni program za učenike i mentore lutkarskih kazališnih skupina u organizaciji CKI-ja Maksimir i Lutkarskog kazališta „Za bregom“

Nakon online edukacije možete / moći ćete::

• provesti određene aktivnosti sa svojim učenicima
• upisati se na srodne tečajeve i unaprijediti svoja znanja, primjerice:

  • Seminar za voditelje (početnike) amaterskih lutkarskih družina ABECEDA LUTKARSTVA u organizaciji Lutkarskog kazališta „Za bregom“
  • Program S lutkom (se) smijem Zaklade „Hrvatska za djecu“, inkluzivni program za učenike i mentore lutkarskih kazališnih skupina u organizaciji CKI-ja Maksimir i Lutkarskog kazališta „Za bregom“

 

O PREDAVAČICI

Sanja Vlahović-Trninić (1972.) profesorica je hrvatskoga jezika i književnosti, a diplomirala 1997. godine na Filozofskome fakultetu u Zagrebu. Od 1996. godine pa sve do danas radi u Prirodoslovnoj školi Vladimira Preloga kao profesorica Hrvatskoga jezika. U istoj školi pokrenula je 1997. dramsku skupinu „Jeka glasova“ koju uspješno vodi do 2020. godine. Kao odgojno-obrazovni djelatnik uvijek je težila otkrivanju i poticanju učeničkih potencijala na području dramsko-scenskoga izričaja te govornoga i pisanoga izražavanja. Kao voditeljica i mentorica mnogobrojnih školskih dramskih projekata učenike potiče na samostalno stvaralaštvo, istraživanje u dramskome prostoru, kreativno izražavanje te su, zajedno s njom, njezini učenici sustvaratelji dramskoga teksta i dramske izvedbe. Njihovi tekstovi nastaju iz zapažanja, promišljanja te analiziranja situacija i problema s kojima se učenici susreću u svakodnevnoj komunikaciji i odnosima sa svojim vršnjacima, ali i odraslima. Rezultati njezina načina rada vidljivi su u zapaženim izvedbama na županijskim i državnim smotrama LiDraNa, na kojima kontinuirano sudjeluje s dramskom skupinom, ali i pojedinačnim recitatorima od 1998. do 2020. godine.

Svoje dugogodišnje nastavničko iskustvo nadograđuje usavršavanjem profesionalnih kompetencija putem različitih stručnih usavršavanja, dramskih i kazališnih radionica te mnogobrojnih seminara. Dugogodišnja je suradnica Centra za kulturu i informacije Maksimir, u kojemu od 2012. do 2015. osniva i vodi kazališnu družinu „Maksimirci“ pod mentorstvom više stručne suradnice Centra dr. sc. Zdenke Đerđ. Zajedno s „Maksimircima“ postavlja nekoliko uspješnih autorskih projekata te je njihov rad i aktualnost predstave „Ne družite se s njom“ iznimno pohvalio redatelj Georgij Paro i dramaturginja Željka Turčinović na 38. Susretu kazališnih amatera (SKAZ-u) 2014. godine, na kojemu tada prvi put sudjeluju.
Po završetku stosatnog seminara Abecede lutkarstva u organizaciji Lutkarskog kazališta „Za bregom“ 2015. godine u Prirodoslovnoj školi Vladimira Preloga osniva PiŠiViPi, lutkarsku družinu pri Klubu Volontera PŠVP-a kojom pokušava lutkarski izričaj uvesti u srednju školu. Tijekom stvaranja lutkarske igre zajedno s učenicima otkriva razne dobrobiti lutkarstva i istraživanja lutkarskih tehnika u srednjojškolskoj dobi – od kreativno provedena slobodnoga vremena učenika do iskaza humanosti i socijalne osjetljivosti tijekom uključivanja u različite školske volonterske projekte ili programe, kao što je sudjelovanje u program Zaklade „Hrvatska za djecu“ i Lutkarskog kazališta „Za bregom“. Kao voditeljica školske dramske skupine „Jeka glasova“ 2017. godine uvodi lutku u srednjoškolsku predstavu „Tamo gdje strah prestaje“, istražujući zajedno s učenicima lutku kao metaforu i njezine mogućnosti za izricanje unutarnjega, nevidljivoga svijeta osoba.