“Exchanging Memories – Memory of the Earth; EMME” – 1.st Stuff Training in Portugal
Učiteljice Osnovne škole Pantovčak Daniela Žižanović, Tatjana Pešić-Ilijaš, Đurđica Miškulin i Danijela Takač prisustvovale su prvoj obuci učitelja i stručnjaka iz geoparkova na Azorskom otočju u Portugalu. Obuka je održana u sklopu Erasmus+ KA 220-SCH projekta “Exchanging Memories – Memory of the Earth; EMME” od 22. do 28. lipnja 2024.
Autori: Daniela Žižanović, Đurđica Miškulin, Danijela Takač
Prva organizirana obuka učitelja i stručnjaka iz geoparkova u sklopu Erasmus projekta “Exchanging Memories – Memory of the Earth; EMME” održana je u Portugalu na prekrasnom Azorskom otoku Terceiri. Obuka kojoj je bio cilj razvoj #EMME kurikuluma trajala je od 22. do 28. lipnja 2024. godine. Partnerska škola Escola Secundária Jerónimo Emiliano de Andrade iz autonomne pokrajine Azori u suradnji s geoparkom Geoaçores – Associação - Geoparque Açores ugostila je ostale partnere projekta: Liceul Teoretic “Avram Iancu” iz Brada iz Rumunjske, Zakladnu skola Hutnicka 16 iz Spišske Nove Vesi iz Slovačke, OŠ Pantovčak iz Zagreba iz Hrvatske, te geopark Geopark Hateg u sklopu Sveučilišta iz Bukurešta.
Službena obuka kojoj je bio cilj pripremiti projektne partnere, posebno učitelje iz partnerskih škola da koriste EMME kurikulum koji je još u razvoju počela je susretom EMME partnera u Udruzi Montanheiros u kojem su partnere projekta pozdravili predsjednik CMAH-a, tajnik za okoliš i obrazovanje i predsjednik EK-a.
Aktivnosti obuke započele su (GEO) Urbanom rutom Angra do Heroismo, koju promovira Geopark Azores. Vrlo poučna interpretativna ruta gradom omogućila je sudionicima projekta da nauče i bolje razumiju povijesne i kulturne vrijednosti grada Angre kao mjesta svjetske baštine. Mogli su vidjeti različite primjere graditeljske baštine grada u kojem se identificiraju prirodni geološki materijali i različiti geološki procesi.
Urbana ruta Angra do Heroismo završila je posjetom imanju Quinta do Martelo, na kojem posjetitelji mogu vidjeli i doživjeti svu arhitektonsku, gastronomsku, etnografsku i kulturnu evoluciju otoka Terceira.
Sljedeći dan započeli smo predavanjem izvršne koordinatorice iz Geoparka Azori Salome Meneses. Predavanje je počelo pitanjem: Što je georaznolikost? i kako bismo ju prikazali crtežom. Svoje crteže, odgovore i objašnjenja prezentirali smo ostatku grupe. Nastavak predavanja potvrdio je da smo došli do točnih saznanja, ali i da treba razlikovati georaznolikost i bioraznolikost kao pojmove jer svaki obuhvaća poseban dio prirode.
Tako georaznolikost obuhvaća neživu prirodu (fosile, minerale, stijene, reljefne oblike, tlo) i sve procese na površini Zemlje i njenoj unutrašnjosti. Dok je bioraznolikost sveukupna raznolikost svih živih organizama te raznolikost ekosustava. Daljnjim upoznavanjem sa značajkama geoparka,te procesima koji se odvijaju u unutrašnjosti i kako su nastali svi reljefni oblici koje danas imamo, zaključak je bio kako je sveukupnost georaznolikosti i bioraznolikosti prirodna baština koju imamo. Također smo naučili da se od 6. listopada 2022. godine obilježava Međunarodni dan geološke raznolikosti s ciljem uključivanja svih članica i posebnog ukazivanja na problematiku zaštite geološke raznolikosti. Predavanje je završilo predstavljanjem prijedloga aktivnosti koje bi se uključile u kurikulum projekta.
Uz već spomenute interaktivne radionice koje su vodili stručnjaci UNESCO-vog globalnog geoparka Azori usmjerene na geografski i geološki kontekst Azora i njegov obrazovni potencijal vrlo zanimljive su bile radionice koje su istraživale korištenje dječjih vodiča i drugih obrazovnih resursa koje je razvio Geoparque Açores, poboljšavajući naš kurikulum praktičnim alatima i uvidima.
Zajedno smo prošli kroz nacrt već dogovorenih i izrađenih otvorenih resursa koji će biti dio EMME kurikuluma i aplikacije te usavršavali još posljednje detalje.
Tijekom posjeta školi Escola Secundária Jerónimo Emiliano de Andrade učitelji i učenici viših razreda prezentirali su implementaciju već izrađenih resursa za niže razrede osnovne škole o geologiji Azora, vulkanima i projektnim zadacima vezanim uz izradu kvizova i evaluacijskih listića.
Tijekom obuke na prekrasnim Azorima, svi su partneri projekta imali priliku proći rutom Geosites te posjetiti važne geolokacije otoka Terceire s ciljem stjecanja znanja o geološkoj formaciji i povijesti ovih mjesta.
Ruta je počela posjetom Monte Brasila, koji je ostatak vulkana od sedre te povezuje južnu obalu Terceire s pogledom na grad Angra do Heroísmo. S obzirom na to da je korišten kao obrambena točka grada Angre, na njemu je izgrađena tvrđava São João Baptista.
Nastavak rute bio je na prekrasnom vidikovcu u planinskom lancu Serra do Cume s kojeg se pruža prekrasan pogled na zelene pašnjake otoka Terceire i grad Praia da Vitória.
Rutu Geosites završili smo posjetom jedinstvenom vulkanskom otvoru Algar do Carvão koji se nalazi u središnjem dijelu otoka Terceira. Posjetitelji se mogu spustiti u vulkanski otvor na dubinu do 100m te promatrati stalaktite i podzemnu lagunu s kristalno čistom vodom.
Tijekom pet dana stručnog usavršavanja na prekrasnom otoku Terceira prezentiran je i dogovoren koncept izrade kurikuluma u kojem će biti navedene aktivnosti i ishodi planirani projektom. Prva će verzija biti gotova u rujnu 2024. godine, s ciljem povezivanja škola i geoparkova u ovom jedinstvenom zajedničkom projektu.